Jacek Proszyk - własne zapiski

sobota, 13 lutego 2021

Rota przysięgi dla służby w straży szupasowej

Przysięga dla straży szupasowej czyli konwojentów odstawiających aresztantów do więzienia bądź biedaków i żebraków poza granice miasta lub do miasta gdzie mieli prawo swojszczyzny (przynależności) z 1889 roku.

[pisownia oryginalna]

- -

Rota przysięgi dla służby w straży szupasowej

Przysięgam, że obowiązki służby moje jako strażnik szupasowy wypełniać będę z największą sumiennością, gorliwością i wiernością bez względu na osoby szupasowane, bez względu na własną lub cudzą korzyść lub niekorzyść a mianowicie, że powierzonych mnie szupaśników pilnie strzedz i odporowadzać będę do miejsca przeznaczenia wskazaną mi drogą publiczną, nie zatrzymując się nigdzie bez ważnych powodów i że takowych oddam do rąk wskazanej mi władzy, a gdyby powierzony mi szupaśnik umknąć został, natenczas o tem zawiadomię najbliższą zwierzchność gminną i posterunek żandarmeryi koło których przechodzić będę. Przysięgam dalej że niezłomnie będę posłusznym przełożonej władzy i że nigdy nie uchylę się od powierzonych mnie obowiązków bez wiedzy i zezwolenia mych przełożonych lub nie unieknionej przeszkody. Tak mi Panie Boże dopomóż!

- - 

źródło: Archiwum Państwowe w Bielsku-Białej, zespół: C.K. Starostwo w Białej, sygn. 73