Jacek Proszyk - własne zapiski

czwartek, 7 listopada 2019

Jak ma na imię Bóg w Cieszynie?

Byłem niedawno na mszy w intencji mojego poprzednika na grodzieckim zamku śp. Mariusza Makowskiego w cieszyńskim kościele pw. Świętej Marii Magdaleny. W trakcie nabożeństwa moją uwagę przykuł hebrajski napis znajdujący się w zwieńczeniu ołtarza. Oto fotografia:


Zapewne na trójkącie miało być imię Pana Boga (tetragram JHWH), które na całym świecie w kościołach zapisywane jest tak jak na kartach Biblii hebrajskiej czyli:
יהוה
Przykłady z innych kościołów pod tym linkiem:  Tetragrammaton_in_Christian_art

W Cieszynie występują dokładnie takie same litery jak we wspomnianym tetragramie JHWH, jednak nie są ustawione w odpowiednim porządku. Obecnie słowo, które widnieje w zwieńczeniu ołtarza to HJHW, czyli:
היהו

i nie znaczy „JHWH = Jestem, który jestem” tylko: „HJHW = Niech tak będzie”.
Albo ktoś zrobił błąd w układzie liter (Andrzej Kasper Schweigl z Brna w 1794 roku lub renowatorzy w latach 1962 – 1967) albo jest to celowe. Kto wie? I bardzo podoba mi się to obecne – cieszyńskie – stoickie imię Pana Boga, które można interpretować bardzo szeroko. Z jednej strony akceptacja obecnej rzeczywistości z drugiej tak jakby Pan Bóg mówił w Cieszynie, nie tylko jestem ale i będę :)

Niech tak będzie! 

Cieszyn, kościół pw. Świętej Marii Magdaleny